Aprobarea modelului și conținutului pentru Formularul 088
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 579 din 3 august 2015 a fost publicat Ordinul nr. 1966/2015 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului (088) “Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA”.
Potrivit acestui Ordin, formularul 088:
- Se depune împreună cu formularul 098 “Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată” de către societăţile supuse Legii 31/1990 şi înmatriculării la registrul comerţului şi care solicită înregistrarea în scopuri de TVA. Formularul se depune în momentul depunerii cererii de înmatriculare în registrul comerţului.
- Se completează şi se depune împreună cu declaraţia de menţiuni (formularul 010) sau cu “Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art.153 alin.91 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal cu modificările şi completările ulterioare (formular 099)” de către societăţile înfiinţate în baza Legii 31/1990, supuse înmatriculării la registrul comerţului şi care solicită înscrierea în scopuri de TVA.
- Se completează şi se depune de către societăţile înfiinţate în baza Legii 31/1990, care sunt deja înregistrate în scopuri de TVA la cererea organelor fiscale în cazul schimbării sediului social sau în cazul schimbării administratorilor şi/sau asociaţilor.
- Se completează folosind programul informatic de asistenţă de pe site-ul ANAF.
Prin intrarea în vigoare a OPANAF 1966/2015 se abrogă OPANAF 112/2015 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare fiscale utilizate de unele persoane impozabile în domeniul taxei pe valoarea adăugată.
Criteriile din formularul 088
Conform OPANAF 1966/2015, criteriile avute în vedere la înscrierea în scopuri de TVA din formularul 088 sunt:
- Spaţiul cu destinaţie de sediu social
Contează modalitatea prin care societatea a obţinut respectivul spaţiu: contract de leasing (financiar sau operaţional, pe termen scurt sau pe termen lung), închiriere sau subînchiriere, concesiune, alte modalităţi.
- Domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social?
În cazul în care răspunsul este afirmativ, se anexează copia documentului care atestă acest lucru.
- Deţineţi spaţii cu destinaţia de sedii secundare declarate?
În cazul în care răspunsul este afirmativ, se stabileşte baza legală de folosire a acestora, menţionând şi documentele implicate.
- Aţi depus la oficiul registrului comerţului declaraţia pe propria răspundere […] din care să rezulte că desfăşuraţi activităţi la sediul social şi/sau la sediile secundare?
În acest caz, se verifică dacă datele din dosar sunt conforme cu cele existente la Registrul comerţului.
- Aţi depus la oficiul registrului comerţului declaraţia pe propria răspundere dată în temeiul Legii 359/2004?
Această declaraţie este impusă, deoarece se verifică respectarea legii în ceea ce priveşte protecţia mediului, protecţia muncii, condiţiile sanitare şi sanitar-veterinare.
- Asociaţii şi/sau administratorii societăţii comerciale pentru care se depune declaraţia au deţinut/deţin calitatea de asociat/administrator în cadrul altor persoane impozabile?
Se doreşte a şti dacă persoanele în cauză au deţinut una din funcţiile menţionate într-o societate ce a fost lichidată, este declarată insolventă, este în inactivitate temporară sau i-a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA, precizându-se şi datele de identificare ale societăţii.
- Există asociaţi şi/sau administratori care deţin/au deţinut în ultimii 5 ani fiscali calitatea de asociat şi/sau administrator la persoane impozabile cu datorii la bugetul general consolidat al statului?
Se consemnează dacă persoanele menţionate au avut funcţii la persoane impozabile cu datorii la bugetul consolidat al statului, menţionându-se datele de identificare ale persoanelor impozabile.
- Există asociaţi şi/sau administratori care au înscrise în cazierul fiscal fapte de natură contravenţională?
Se verifică acest cazier fiscal atât pentru asociaţi/administratori, cât şi pentru persoanele impozabile la care aceştia deţin funcţii.
- Specificaţi pentru cetăţenii non-UE care deţin calitatea de administrator tipul de viză deţinută în condiţiile legii.
Viza primită stabileşte şi drepturile acestora în România, motiv pentru care se anexează şi documentele doveditoare.
- Specificaţi datele de contact a 3 persoane din România care, la solicitarea organului fiscal, pot da relaţii despre administratorul persoanei impozabile.
Datele persoanelor de contact ce pot furniza informaţii despre administrator(i) se pot înscrie doar cu acordul acestora.
- La data depunerii declaraţiei, există conturi bancare active deschise în ţară/străinătate în numele persoanei impozabile?
În cazul unui răspuns afirmativ, se completează detalii cu privire la acestea şi se anexează extrasele de cont.
- Specificaţi modul de organizare şi conducere a contabilităţii şi datele de identificare a persoanelor care asigură organizarea şi conducerea contabilităţii.
Se urmăreşte cunoaşterea modului în care se desfăşoară activitatea contabilă şi de către cine.
- Specificaţi datele de identificare a persoanelor care depun declaraţii fiscale şi/sau care deţin certificat digital valabil pentru depunerea la distanţă a acestora.
Se înscriu datele de identificare a persoanelor ce se ocupă de aceste declaraţii fiscale.
- Număr contracte individuale de muncă încheiate pentru realizarea obiectivului de activitate.
Se selectează numărul de salariaţi şi se anexează până la 3 contracte de muncă, în copie, înregistrate în REVISAL.
- Specificaţi care sunt veniturile brute realizate de asociaţi şi administratori în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declaraţia.
Se completează datele de identificare ale asociaţilor/administratorilor împreună cu sumele aferente şi se anexează copii ale actelor doveditoare.
- Specificaţi care sunt indicatorii realizaţi de asociaţii şi administratorii persoane juridice în ultimul an fiscal.
Se completează doar persoanele juridice în cauză care au avut activitate economică în ultimul an fiscal şi se anexează documentele doveditoare.
- Ce studii/profesii au administratorii persoane fizice şi ce ocupaţii au avut în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declaraţia?
Se completează datele referitoare la formarea profesională şi la activitatea desfăşurată de către administratorii persoane fizice şi se anexează documentele doveditoare.
- La câte persoane impozabile deţin/au deţinut calitatea de asociat şi/sau administrator în ultimii 5 ani, administratorii şi asociaţii persoanei impozabile care solicită înregistrarea?
Se completează datele de identificare a persoanelor impozabile la care aceştia au deţinut funcţiile menţionate, inclusiv PFA, ÎI, ÎF.
- În situaţia deţinerii calităţii de asociat şi/sau administrator în ultimii 5 ani la persoane impozabile şi în situaţia creditării lor, se precizează soldul sumei cu care a fost creditată fiecare persoană impozabilă.
Se completează datele de identificare a persoanelor impozabile la care s-au deţinut funcţii de asociaţi/administratori împreună cu sumele creditate şi moneda în care au fost făcute creditările.
- Au mai fost depuse pentru această persoană impozabilă declaraţii 088 pentru evaluarea intenţiei şi capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA?
Se precizează dacă formularul 088 a mai fost depus anterior şi se selectează varianta adecvată pentru a indica de câte ori.
Pentru obţinerea de informaţii suplimentare despre întreaga procedură de înregistrare în scopuri de TVA vă recomandăm să apelaţi la serviciile unui consultant, folosind formularul de contact.
Leave a Reply