Cum să înființezi o PFA
Decizia de a înfiinţa o PFA poate fi alegerea potrivită dacă vrei să desfăşori o activitate pe care o stăpâneşti foarte bine, de unul singur, fără să depinzi de terţe persoane (membri ai familiei, asociaţi, acţionari etc.). Gestionarea PFA nu este complicată, contabilitatea este în partidă simplă şi, cel puţin teoretic, te poţi descurca singur şi la acest capitol. Dar… de la teorie la practică este cale lungă.
Paşi pentru a înfiinţa PFA
După cum spuneam, administrarea unei PFA este, din punct de vedere teoretic, o sarcină uşoară dar vei constata că, începând cu paşii pentru înfiinţare, te vei lovi de necesitatea multor documente şi proceduri încurcate. Aşa că, pentru a scăpa de toate grijile la acest capitol, poţi apela la City Square iar firma de contabilitate din Bucureşti se va ocupa de rezolvarea problemelor apărute la înfiinţarea PFA. Înainte de a prezenta dosarul cu acte la registrul comerţului, trebuie parcurşi câţiva paşi:
Pasul 1: Obţinerea actelor pentru sediul social al persoanei fizice autorizate ce se va constitui.
Pasul 2: Verificarea disponibilităţii numelui sub care va fi înregistrată PFA la registrul comerţului. Această parte este mai simplă decât la alte forme de organizare deoarece, conform ONRC, numele PFA „se compune din numele acestuia scris în întregime sau din numele şi iniţiala prenumelui acestuia, la care se adaugă sintagma “persoană fizică autorizată” sau “PFA”.
Pasul 3: După ce toată documentaţia cerută este întocmită, dosarul se depune la registrul comerţului pentru înmatricularea PFA.
Înregistrarea PFA la Registrul Comerţului
Dosarul de înregistrare a unei PFA şi pe care noi îl vom depune pentru tine la registrul comerţului trebuie să conţină următoarele documente, declaraţii şi copii legalizate:
- Cererea de înregistrare în original;
- Anexa 1 privind înregistrarea fiscală;
- Declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că nu desfăşori o activitate la sediul profesional, sedii secundare sau în afara acestora sau care să demonstreze îndeplinirea condiţiilor de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii;
- CI sau paşaportul titularului PFA;
- Copie legalizată a documentelor care demonstrează drepturile de folosinţă asupra sediului profesional;
- Specimenul de semnătură al PFA;
- Alte documente speciale, în funcţie de situaţie:
- avizul asociaţiei de proprietari/locatari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă;
- precizare care să ateste că titularul dreptului de proprietate înţelege să afecteze folosinţa spaţiului în vederea stabilirii sediului profesional al persoanei fizice autorizate (declaraţie etc.);
- declaraţia privind desfăşurarea activităţii de către soţ/soţie;
- declaraţie pe propria răspundere pentru patrimoniul de afectaţiune;
- documentele care atestă pregătirea profesională şi/sau documentele care atestă experienţa profesională (fotocopii certificate olograf);
- Dovezile privind plata taxelor de registru (90 lei), fondului de lichidare şi fondului de buletin (în total de 54 lei).
După aprobarea dosarului de către registrul comerţului, acesta eliberează actele pe baza cărora se poate obţine ştampila personalizată pentru PFA nou constituită. De asemenea, după înmatricularea în registrul comerţului, Persoana Fizică Autorizată trebuie înregistrată şi la ANAF pentru a putea începe să-şi desfăşoare activitatea.
Contabilitatea în partidă simplă a PFA nu este foarte complicată însă schimbările permanente din legislaţia fiscală reuşesc, de multe ori, să o transforme într-o adevărată durere de cap. Administrarea firmei nu necesită cunoştinţe vaste în contabilitate dar presupune o adaptare foarte bună la modificările fiscale cu care te vei confrunta. De aceea, noi îţi sugerăm să-i laşi pe experţii contabili din firma de contabilitate City Square să se ocupe de cifre, acte şi depuneri de declaraţii iar tu să te axezi pe activitatea pe care vrei să o desfăşori.
Sursa foto: pixabay
Leave a Reply