Ce înseamnă rambursarea TVA
Când compania dumneavoastră înregistrează sold debitor în contul 4424 “Taxa pe valoarea adăugată de recuperat” înseamnă că aveţi de recuperat de la Bugetul statului suma respectivă. Acest lucru se întâmplă atunci când la sfârşitul perioadei 4426 “TVA deductibilă” > 4427 “TVA colectată” , iar Decontul de TVA conţine sume negative.
Când aveţi un Decont de TVA cu sume negative puteţi opta pentru:
- rambursarea acelor sume de la Bugetul de stat (deconturi cu sume negative cu opţiune de rambursare);
- pentru reportarea sumelor în decontul perioadei următoare (deconturi cu sume negative fără opţiune de rambursare).
Decizia de rambursare se ia în funcţie de modul în care este clasificat decontul depus de dumneavoastră:
a) Prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA, dacă decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mic;
b) Cu analiză documentară, dacă decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mediu;
c) Cu inspecţie anticipată, dacă decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mare.
Astfel, în urma depunerii cererii de rambursare va trebui să aşteptaţi până la 45 de zile calendaristice (termenul de soluţionare stabilit de Codul de procedură fiscală). În cazul în care ANAF întârzie să dea răspuns cererii dumneavoastră, este indicat să vă informaţi dacă veţi avea de a face cu o inspecţie anticipată sau nu. Dacă totuşi decontul nu a fost clasificat ca fiind cu risc fiscal mare (sau mediu) iar rambursarea TVA continuă să întârzie, dumneavoastră puteţi încasa şi o dobândă pentru zilele de întârziere. Această dobândă NU se obţine în mod automat, ci numai în urma depunerii la organul fiscal a unei cereri de acordare a dobânzilor, în care se explică situaţia şi se ataşează probele ce o certifică.
Cum să procedezi când ți se efectuează o inspecție fiscală
Atunci când sunteţi informaţi că vi se va efectua o inspecţie fiscală anticipată este bine să:
- Verificaţi şi pregătiţi declaraţiile de TVA depuse pentru perioada în cauză şi dacă acestea corespund cu înscrierile din contabilitate: Formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”, Formularul 392 –„Declaraţie informativă privind livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate”, Formularul 394 – „Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional”;
- Verificaţi şi pregătiţi documentele justificative şi facturile din jurnalele de vânzări şi cumpărări;
- Verificaţi şi pregătiţi documentele ce au legătură cu eventualele operaţiuni neimpozabile sau scutite de TVA pe care societatea le-a desfăşurat;
- Controlaţi balanţele de verificare aferente perioadei în cauză pentru a le putea prezenta;
- Pregătiţi un document care să prezinte situaţia TVA deductibilă, TVA colectată şi TVA de recuperat în perioada solicitată;
- Puteţi prezenta Balanţa de verificare împreună cu Decontul de TVA pentru perioada ulterioară celei în cauză;
- Pregătiţi Decontul de TVA, Raportul de inspecţie fiscală şi Notele de restituire sau compensare, în cazul în care anterior societatea a mai beneficiat de rambursarea TVA;
- Puteţi prezenta contracte, documente, notificări, devize care au legătură cu TVA deductibilă sau colectată;
- Prezentaţi orice alte documente solicitate în vederea justificării rambursării TVA.
De asemenea, va trebui să şi prezentaţi următoarele documente:
- Actul constitutiv;
- Certificatul constatator eliberat de Registrul Comerţului;
- Certificatul de înscriere în scopuri de TVA;
- Declaraţiile de afiliere şi cele referitoare la conturile bancare;
- Documente care să ateste calitatea persoanei ce reprezintă societatea în cadrul inspecţiei.
Procedura de rambursare a TVA este reglementată de OMFP 263/2010, modificat şi completat prin OMFP 2017/2011.
Dacă aveţi nevoie de ajutor pentru realizarea procedurii de rambursare TVA vă recomandăm să apelaţi la serviciile unui consultant, folosind formularul de contact.
Leave a Reply