Contabilitatea unei firme de IT
Domeniul IT este unul dintre domeniile ce se află în creştere în prezent, fapt demonstrat atât de cifrele de afaceri înregistrate de firmele mari cât şi de numărul de firme nou-înfiinţate aflat în continuă creştere. Înființarea firmei de soft presupune efectuarea unui studiu de piaţă din care să-ţi dai seama dacă produsul tău are loc pe piaţă sau dacă publicul ţintă se poate reorienta către oferta ta în aşa fel încât afacerea să fie una profitabilă.
Nu trebuie, însă, să neglijezi aspectele de fiscalitate şi de contabilitate deoarece orice detaliu ignorat sau greşit gestionat îţi poate crea mari probleme. Cea mai sigură metodă este aceea de a apela la serviciile unei firme de contabilitate din București, , care te va ajuta să înregistrezi fiecare operaţie în conformitate cu standardele internaţionale şi cu legea în vigoare. Expertul contabil dintr-o astfel de companie specializată îţi va oferi consultanţă chiar dinainte de a înfiinţa firma şi te va ajuta să administrezi în mod corespunzător aspecte ca:
Impozitarea firmei de soft
Impozitele pe care le vei plăti se diferenţiază începând chiar de la înfiinţare. Astfel, dacă firma pe care o vei crea va fi PFA, vei suporta automat un impozit de 21,5% (impozit pe profit de 16% + CASS de 5,5%), iar în cazul unei microîntreprinderi fără salariaţi se aplică impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, de 3% + impozitul pe dividende de 5% (începând cu 1 ianuarie 2016).
De exemplu, având următoarele date:
venituri = 10.000 lei , cheltuieli = 2.000 lei
PFA
Rezultat impozabil = 10.000 – 2.000 = 8.000 lei
Impozit pe profit = 8.000 x 16% = 1.280 lei
CASS = 8.000 x 5,5% = 440 lei
Rezultat net = 8.000 – 1.280 – 440 = 6.280 lei
Microîntreprindere – fără salariați
Rezultat impozabil = 10.000 lei
Impozit pe veniturile microîntreprinderilor = 10.000 x 3% = 300 lei
Baza calcul impozit pe dividende = 10.000 – 300 = 9.700 lei
Impozit pe dividende = 9.700 x 5% = 485 lei
Rezultat net = 10.000 – 300 – 485 = 9.215 lei
Microîntreprindere – cu 1 salariat
Rezultat impozabil = 10.000 lei
Impozit pe veniturile microîntreprinderilor = 10.000 x 2% = 200 lei
Salariu brut angajat = 1.050 lei
Contribuţii angajator (CAS, CASS, şomaj, fond de garantare, risc şi accidente, FNUASS) = 1.050 x (15,8% + 5,2% + 0,5% + 0,25% + 0,15% + 0,85%) = 239 lei
Baza calcul impozit pe dividende = 10.000 – 200 – 239 -1050 = 8.511 lei
Impozit pe dividende = 8511 x 5% = 426 lei
Rezultat net = 8511 – 426 = 8085 lei
Fiecare formă de organizare are avantaje şi dezavantaje care depind de volumul veniturilor şi cheltuielilor pe care firma ta le va realiza şi de aceea este indicat să alegi serviciile de consultanţă oferite de un expert contabil dintr-o firmă de contabilitate.
Operaţiile efectuate de firmele din domeniul IT
Orice operaţie pe care firma ta o desfăşoară trebuie să fie însoţită de un document care să o valideze şi pe baza căruia vei putea să o înregistrezi în contabilitate. Achiziţiile se bazează pe facturile sau bonurile fiscale pe care le primeşti şi care te ajută la deducerea de TVA, în cazul în care vei fi plătitor de TVA.
Important! Pentru a efectua deducerea de TVA, bonul fiscal trebuie să conţină codul tău de TVA şi nu poate avea o valoare mai mare de 100 de euro. În caz contrar, eşti nevoit să soliciţi eliberarea unei facturi.
Corectitudinea înregistrării taxei pe valoarea adăugată îţi asigură completarea corectă a formularului 394 la finalul perioadei de raportare a TVA. Este indicat să plăteşti facturile cu valori mari prin tranzacţii bancare deoarece, începând din 2015, au fost limitate plăţile în numerar iar fragmentarea plăţilor este interzisă.
Facturile pentru vânzările pe care le vei efectua necesită atenţie la aceleaşi elemente ca şi pentru facturile primite, adică, datele de identificare ale clientului şi tratamentul pentru TVA.
Important! Dacă firma ta este plătitoare de TVA la încasare, atunci nu trebuie să uiţi să menţionezi acest lucru pe fiecare factură pe care o vei elibera.
Facilităţile fiscale pentru programatori
Dacă firma ta are angajaţi trebuie să ştii că în 2015, prin intermediul unui Ordin privind încadrarea în activitatea de creaţie de programe pentru calculator, s-au acordat scutiri de la plata impozitului pe veniturile salariale. Aceste scutiri se adresează salariaţilor din firmele cu anumite coduri CAEN şi care îndeplinesc mai multe condiţii.
Achiziţiile şi vânzările în spaţiul comunitar
Pentru a putea efectua achiziţii intracomunitare trebuie, în primul rând, să înregistrezi firma în Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI). Înscrierea se face prin depunerea unei cereri şi a altor documente, la ANAF.
Serviciile de publicitate de la Google sau Facebook sunt achiziţionate tot pe bază de factură iar pentru TVA se aplică taxarea inversă deoarece companiile au sediul într-o ţară din spaţiul comunitar (Irlanda) şi au un cod valid de TVA. Va trebui să ţii cont că ai nevoie de un Certificat de rezidenţă fiscală de la aceşti furnizori, pentru a nu suporta impozitul de 16% pe veniturile nerezidenţilor.
Certificatul de rezidenţă fiscală este necesar şi în cazul închirierii unor servere din afara spaţiului intracomunitar. Pentru închirierea unor servere din SUA va trebui să aplici impozitul de 15% (aferent redevenţelor în SUA), respectând regula de evitare a dublei impuneri.
Vânzările în spaţiul UE trebuie efectuate către clienţi ce sunt înregistraţi în scopuri de TVA în ţara de origine. Aceste tranzacţii sunt scutite de TVA.
Înregistrarea veniturilor
Lucrările la anumite softuri pot avea o durată mai mare de timp iar facturarea lor se efectuează la final. Cu toate acestea, veniturile trebuie recunoscute proporţional cu avansarea lucrărilor, nu odată cu facturarea finală.
City Square are experienţă în contabilitatea firmelor din domeniul IT şi te poate ajuta în această privinţă dacă te hotărăşti să ne contactezi. Membrii firmei de contabilitate sunt la curent cu noutăţile de natură legislativă şi îţi pot oferi consultanţă în orice problemă.
Sursa foto: pixabay
Leave a Reply