Implicațiile fiscale pentru Google AdWords
Google AdWords este una dintre metodele de publicitate online cu cea mai mare răspândire la nivel global deoarece oferă o serie de avantaje atât pentru cei care vând cât şi pentru cei care cumpără publicitate. În descrierile generale întâlnite pe diverse site-uri se vorbeşte despre utilitatea acestui serviciu pentru afacerea pe care o conduceţi şi cum vă puteţi face cunoscuţi pentru o gamă largă de public cu o investiţie minimă, iar în principiu, toate acestea sunt adevărate. Problemele intervin abia după deschiderea unui asemenea cont şi acceptarea unui voucher pe care Google AdWords îl emite pentru conturile noi.
Utilizarea respectivului cupon implică semnarea unui contract între firma dumneavoastră şi Google Irlanda, iar odată ce aţi semnat, dumneavoastră veţi fi singurul responsabil cu respectarea legislaţiei fiscale pentru tranzacţiile aferente acestui contract. Google informează utilizatorul că „În funcţie de locaţia contului dvs., vi se pot percepe taxe sau taxa pe valoarea adăugată” (TVA în cazul unui cont din România) şi nu îşi asumă nicio responsabilitate în acest sens deoarece, prin semnarea contractului, dumneavoastră declaraţi deja că înţelegeţi şi acceptaţi atât politica serviciului Google AdWords cât şi regulile de facturare şi impozitare.
Având în vedere faptul că România face parte din UE, orice achiziţie/vânzare de bunuri sau servicii efectuată în spaţiul intracomunitar se supune reglementărilor Uniunii şi obligă participanţii la operaţiune să fie deja înscrişi în Registrul Operatorilor Intracomunitari. Verificarea înregistrării în ROI se poate face pe site-ul Europa.eu .
De asemenea, Google sugerează să apelaţi la serviciile unui consultant fiscal în cazul în care nu cunoaşteţi îndeajuns procedurile, deoarece va fi nevoie de codul dumneavoastră de TVA şi va trebui să calculaţi şi să plătiţi pe cont propriu TVA la cota locală (în conformitate cu art. 44, Directiva Consiliului 2006/112/CE).
În cazul în care NU deţineţi un cod de TVA, adică NU sunteţi plătitori de TVA, aveţi la dispoziţie 2 căi de acţiune:
a) Să vă păstraţi statutul de neplătitor de TVA pentru activităţile pe care le desfăşoară firma dumneavoastră, DAR să obţineţi un cod special de TVA (conform art.153^1 din Codul fiscal) pentru aceste operaţiuni intracomunitare înainte să apelaţi la serviciile Google.
Codul special de TVA pentru operaţiunile intracomunitare se obţine depunând următoarele documente la sediul organului fiscal:
- Formularul 091 pentru înscrierea în ROI în 2 exemplare
- Cazierul judiciar pentru asociaţi/administratori, care să aibă menţiunea „pentru înscrierea în ROI”
- Certificat constatator în termen, care să aibă menţiunea „pentru înscrierea în ROI”
- Copie CI ale asociaţilor/administratorilor
- Delegaţie
- Copie CI delegat
Odată cu depunerea declaraţiei 092 împreună cu o copie a facturii intracomunitare, perioada fiscală pentru TVA aferentă operaţiunilor intracomunitare va fi luna calendaristică.
b) Să obţineţi statutul de plătitor de TVA conform Codului fiscal pentru toate operaţiunile desfăşurate de firma dumneavoastră, după care să urmaţi procedurile indicate pentru persoanele ce deţin un cod de TVA.
În cazul în care sunteţi înregistraţi în scopuri de TVA, factura primită de la Google AdWords se va emite fără TVA, însă dumneavoastră veţi fi obligaţi să folosiţi contabilizarea taxării inverse şi veţi depune următoarele declaraţii: formularul 390, formularul 394 şi formularul 300.
Înregistrarea în ROI se poate face depunând următoarele documente la Administraţia Fiscală:
- Formularul 095 în 2 exemplare pentru înscrierea în ROI
- Cazierul judiciar al asociaţilor/administratorilor
- Certificatul constatator în termen, cu menţiunea „pentru înscrierea în ROI”
- Copie CI ale asociaţilor/administratorilor
- Delegaţie
- Copie CI delegat
Întreaga procedură de înscriere în ROI poate dura cel mult 10 zile.
Odată înscrişi în ROI, veţi primi factura de la Google AdWords fără TVA, dar va trebui să evidenţiaţi taxa pe valoarea adăugată invers în contabilitate, respectând art. 196 din Directiva Consiliului 2006/112/CE.
De asemenea, va trebui să vă înregistraţi la ANAF cu vector fiscal modificat depunând formularul 092 în primele 5 zile lucrătoare ale lunii următoare când aţi operat prima achiziţie intracomunitară. Astfel, depunerea declaraţiilor referitoare la TVA se va face lunar.
Deoarece Google are rezidenţa fiscală în Irlanda şi este posibil să vi se ceară să dovediţi că această firmă este înregistrată în ţara de origine, pentru această colaborare va trebui să solicitaţi certificatul de rezidenţă fiscală în original.
Chiar dacă operaţiunea dintre firma dumneavoastră şi Google este una intracomunitară, ANAF o poate verifica şi sancţiona dacă nu s-au respectat reglementările legislative, pentru că operaţiunile intracomunitare sunt accesibile Administraţiei fiscale.
În cazul în care toate aceste proceduri vi se par complicate, puteţi să alegeţi varianta unei agenţii intermediare care să se ocupe de facturile cu Google, iar dumneavoastră să primiţi facturi de la agenţia înregistrată în România, fără a mai fi nevoie să vă înregistraţi în ROI sau să obţineţi cod de TVA.
Leave a Reply