Acordarea tichetelor cadou în 2016
Pe lângă salariul de bază, angajatorii îşi pot recompensa suplimentar angajaţii prin acordarea unor alte beneficii băneşti sau în natură, cu diferite ocazii. În această categorie a recompenselor suplimentare se regăsesc şi tichetele cadou însă acestea nu sunt o practică folosită prea des de către angajatori deoarece prezintă mai multe dezavantaje de natură fiscală decât alte forme de recompensare. Tichetele cadou sunt eliberate de firme autorizate iar oferirea lor (în cadrul cheltuielilor sociale) este reglementată de Legea 193/2006 la care se adaugă prevederile OUG 58/2010.
De ce sunt evitate tichetele cadou în prezent
După aplicarea OUG 58/2010 tichetele cadou au început să fie supuse impozitului pe venit de 16%, chiar dacă:
- acestea se încadrează în limita 150 de lei (valoarea neimpozabilă a unui cadou);
- sunt oferite pentru copiii minori ai salariaţilor, cu ocazia zilelor legale recunoscute în acest sens (Paşte, 1 iunie, Crăciun sau alte sărbători religioase).
- sunt oferite salariatelor, cu ocazia zilei de 8 martie.
Aplicarea cotei unice de impozitare asupra tichetelor cadou face ca, în final, salariatul să beneficieze de o sumă mai mică decât cea menţionată iniţial.
Cadourile în bunuri sau bani (altele decât tichetele cadou) acordate în beneficiul copiilor minori ai angajaţilor, cu ocazia diverselor sărbători (Crăciun, Paşte, 1 iunie etc.) sau cele oferite salariatelor de 8 martie, sunt considerate neimpozabile, în limita sumei de 150 de lei/beneficiar.
De exemplu: O salariată primeşte cu ocazia zilei de 8 martie tichete cadou în valoare de 100 de lei. Chiar dacă suma este mai mică de 150 lei, aceasta va fi supusă impozitului pe venitul salarial de 16%, iar valoarea reală a cadoului va fi de 84 de lei.
Avantajele tichetelor cadou începând cu 2016
În acest sens, Noul cod fiscal vine cu o modificare semnificativă şi de bun augur: începând cu 1 ianuarie 2016, tichetele cadou nu vor mai fi supuse cotei unice de impozitare de 16% dacă suma se va încadra în limita de 150 de lei şi dacă vor fi acordate angajaţilor sau copiilor acestora, cu ocazia unei sărbători dintre cele menţionate în lege.
Astfel, preluând exemplul prezentat mai sus, salariata ce va primi de 8 martie, în 2016, tichete cadou în valoare de 100 de lei, va putea beneficia de întreaga sumă, nu doar de 84 de lei aşa cum s-a întâmplat în anii anteriori.
La acest capitol, Legea 227/2015 nu aduce avantaje numai pentru salariaţi, ci şi pentru angajatori. Începând 2016, deductibilitatea cheltuielilor sociale la calculul impozitului pe profit va creşte de la 2% la 5% din valoarea totală a cheltuielilor salariale. Astfel, firmele îşi vor putea ajusta valoarea impozitului pe profit cu sume mai mari şi vor fi stimulate să le ofere angajaţilor premii/cadouri mai consistente pentru o motivare suplimentară sau ca recompensă pentru rezultatele obţinute.
De exemplu, dacă avem următoarele date:
Valoarea totală a cheltuielilor salariale = 100.000 lei
Cheltuieli sociale = 3.500 lei
2015: cheltuieli sociale deductibile = 100.000 x 2% = 2.000 lei
cheltuieli sociale nedeductibilie = 3.500 – 2.000 = 1.500 lei
Cheltuielile sociale vor contribui la reducerea impozitului pe profit însă nu în totalitate, ci doar prin valoarea de 2.000 lei.
2016: cheltuieli sociale deductibile = 100.000 x 5% = 5.000 lei
cheltuieli sociale nedeductibile = 0 lei
Cheltuielile sociale se încadrează în integralitate în plafonul de deductibilitate, fapt ce va contribui la o reducere suplimentară a impozitului pe profit.
Serviciile oferite de o firmă de contabilitate din Bucureşti, aşa cum este City Square, vă pot ajuta să gestionaţi fără probleme aceste schimbări legislative, să vă menţineţi contabilitatea în perfectă legalitate şi să le puteţi acorda angajaţilor dumneavoastră stimulentele meritate.
Sursa foto: pixabay
Leave a Reply
Buna ziua,
La o cautare dupa sintagma “tichete cadou” mai toate articolele se ocupa de varianta “banala”:salariati/copiii acestora.
Adevarata provocare – motiv pentru care articolele sunt foarte rare – se refera insa la acordarea tichetelor cadou pentru :
– campanii de marketing;
– studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, pentru protocol;
– pentru cheltuielile de reclamă şi publicitate.
Aceste situatii filtreaza autorii ca si dificultate a temelor abordate.
Astept un articol centrat pe celelalte activitati prevazute de L193/2006.
Cu stima,
Lucian Mihail