Contabilitatea operațiunilor de fuziune, divizare, dizolvare și lichidare
În data de 22 septembrie 2015, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 711, a fost publicat OMFP 897/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni de fuziune, divizare, dizolvare şi lichidare a societăţilor, precum şi de retragere sau excludere a unor asociaţi din cadrul societăţilor.
Cine trebuie să aplice OMFP 897/2015
Ordinul se adresează:
– societăţilor supuse OMFP 1802/2014, cu modificările ulterioare;
– societăţilor ce respectă Reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale şi care deţin valori mobiliare tranzacţionabile pe o piaţă reglementată.
În reorganizarea unei societăţi vă veţi întâlni cu o serie de situaţii excepţionale, în care veţi avea nevoie de ajutorul unei firme de contabilitate sau al unui expert contabil. City Square se poate ocupa pentru dumneavoastră de respectarea prevederilor legale şi reflectarea în contabilitate a operaţiunilor de fuziune, divizare, dizolvare şi lichidare; de arhivarea documentelor justificative şi a registrelor contabile, aşa cum presupune OMFP 897/2015.
Proceduri în cazul fuziunii
Fuziunea reprezintă o soluţie viabilă dacă societatea face parte dintr-un sector comercial cu o concurenţă acerbă, în care propriile resurse nu sunt suficiente pentru a dezvolta o afacere rentabilă. Prin fuziune se pot ţine sub control preţurile sau chiar se pot reduce, deoarece costurile de producţie şi de distribuţie vor scădea. Contractul de fuziune dintre societăţile implicate este cel care defineşte modul de absorbţie a activelor şi pasivelor societăţii absorbite. Odată realizată operaţiunea de fuziune, asociaţii societăţii ce este absorbită se vor transforma în asociaţi ai societăţii absorbante şi vor deţine acţiuni în cadrul acesteia. Trebuie să ţineţi cont că NU sunt admise altfel de compensaţii pentru acţionarii în cauză, altele decât acţiuni sau părţi sociale. De asemenea, atunci când vorbim despre divizarea unei societăţi, administratorii firmei trebuie să se ocupe de descrierea amănunţită a modului de repartizare şi transferare a elementelor către acţionari. Potrivit OMFP 897/2015, în contabilitate, recunoaşterea societăţii absorbite, a diferenţei rezultate în urma evaluării globale, se realizează prin conturile 6583 „Cheltuieli privind activele cedate și alte operații de capital” şi 7583 „Venituri din vânzarea activelor şi alte operaţii de capital”, la data la care fuziunea îi produce efectele.
Cu ocazia fuziunii, divizării, lichidării, societăţile implicate vor trebui să întocmească situaţiile financiare. Aceste situaţii întocmite în mod excepţional facilitează privirea în ansamblu a pasivelor şi activelor deţinute şi, în ultimă instanţă, contabilizarea operaţiunii. Pentru a putea întocmi aceste situaţii financiare este necesară o inventariere a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, conform OMFP 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, şi a evaluării acestor elemente, potrivit reglementărilor contabile aplicabile. În cazul lichidării unei firme, pe parcursul întregului proces de lichidare se înscriu în contabilitate operaţiunile efectuate şi se întocmeşte balanţa de verificare.
Firma de contabilitate City Square vă pune la dispoziţie serviciile de contabilitate pentru soluţionarea oricăror alte probleme ce derivă din aplicarea OMFP 897/2015 şi a Normelor metodologice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni de fuziune, divizare, dizolvare şi lichidare a societăţilor, precum şi de retragere sau excludere a unor asociaţi din cadrul societăţilor.
Sursa foto: pixabay
Leave a Reply