OPANAF pentru aprobarea procedurilor de anulare a obligaţiilor fiscale
OPANAF 2202/2015, publicat în Monitorul Oficial nr.637 din 21 august 2015, determină procedurile de aplicare pentru Legea 209/2015 (Legea amnistiei fiscale), care a intrat în vigoare din data de 23 iulie 2015, dar şi pentru Legea 225/2015.
Obligaţiile fiscale anulate de Legea 209/2015 sunt:
- Diferenţele de obligaţii fiscale rezultate în urma reîncadrării unei activităţi ca activitate dependentă, pentru perioadele fiscale de până la 1 iulie 2015 şi neachitate până la data de 23 iulie 2015;
- Diferenţele de obligaţii fiscale rezultate în urma recalificării sumelor reprezentând indemnizaţia primită pe perioada delegării şi detaşării de către angajaţii care şi-au desfăşurat activitatea pe teritoriul altei ţări, aferente perioadelor fiscale de până la 1 iulie 2015 şi neachitate până la data de 23 iulie 2015;
- Diferenţele de TVA aferentă veniturilor realizate din drepturi de proprietate intelectuală, precum şi obligaţiile fiscale accesorii aferente, rezultate în urma depăşirii plafonului şi neînregistrării ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată, pentru perioadele anterioare datei de 1 iulie 2015 şi neachitate până la data de 23 iulie 2015;
- Contribuţia de asigurări sociale de sănătate, datorată de persoanele pentru care baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate este mai mică decât salariul de bază minim brut pe ţară pentru perioadele fiscale cuprinse între 1 ianuarie 2012 şi sfârşitul lunii anterioare intrării în vigoare a prezentei legi şi neachitate până la data de 23 iulie 2015.
Pentru anularea obigaţiilor fiscale, OPANAF 2202/2015 stabileşte următoarele proceduri:
a) „Procedura privind întocmirea şi transmiterea de către structura de inspecţie fiscală a listei cu obligaţiile fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale, cuprinse în decizii de impunere emise şi comunicate contribuabilului anterior intrării în vigoare a legii”. Potrivit acesteia, în situaţia menţionată se identifică mai întâi rapoartele de inspecţie fiscală şi actele administrativ-fiscale prin care au fost stabilite obligaţiile fiscale în cauză, după care se analizează existenţa diferenţelor ce se încadrează în Legea 209/2015. În cazul în care există doar sume stabilite suplimentar, se preiau obligaţia fiscală principală şi cea accesorie şi se înscriu de către organul fiscal într-o listă. Dacă pe lângă sumele stabilite suplimentar sunt şi sume ce nu se supun Legii 209/2015, atunci organul fiscal va trebui să recalculeze sumele suplimentare pentru perioada iniţială pentru a se asigura că în listă se vor înscrie doar sumele ce se află sub incidenţa Legii 209/2015. Înainte ca lista să ajungă la compartimentul de evidenţă a plătitorilor este nevoie ca aceasta să primească avizul serviciului juridic. Lista va trebui să conţină: denumirea contribuabilului; codul de identificare fiscală; numărul şi data deciziei de impunere; sumele suplimentare, obligaţiile fiscale principale şi accesorii; perioada în care au fost stabilite obligaţiile fiscale principale; data până la care au fost calculate accesoriile; temeiul legal; alte informaţii.
b) „Procedura de identificare a persoanelor fizice care pot beneficia de anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, potrivit prevederilor art.4 din Legea 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale şi ale Legii 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice”. Persoanele fizice ce se încadrează în aceaste categorii sunt:
- copiii ce nu au împlinit 18 ani până la 31 decembrie a anului fiscal de referinţă;
- copiii ce au împlinit 18 ani în cursul anului de referinţă;
- tinerii între 18 şi 26 de ani care au fost elevi sau absolvenţi de liceu (nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor);
- tinerii până în 26 de ani care au provenit din sistemul de protecţie a copilului;
- femeile însărcinate şi lăuze (care au venituri sub salariul de bază minim brut pe ţară);
- contribuabilii pentru care baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate este mai mică decât salariul minim brut pe economie şi pentru care baza lunară de calcul a fost stabilită la plafonul minim.
Pentru copiii şi tinerii menţionaţi mai sus, se anulează contribuţia de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din: cedarea folosinţei bunurilor, investiţii, premii şi câştiguri din jocuri de noroc, operaţiunea de fiducie, alte surse prevăzute la art.78 din Codul fiscal.
c) „Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contribuţiei sociale de asigurări sociale de sănătate, potrivit prevederilor Legii 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice”. În acest caz, persoana fizică trebuie să depună pentru fiecare an fiscal de referinţă cererea împreună cu documentul din care reiese că are calitatea de asigurat fără plata contribuţiei, la organul fiscal competent. În urma verificării documentelor, organul fiscal respinge cererea sau întocmeşte un referat pe care îl prezintă conducătorului compartimentului de specialitate spre aprobare. După aprobare, anularea creanţelor şi scăderea debitelor se vor face la departamentul de evidenţă a plătitorilor pe baza dosarului ce cuprinde: cererea persoanei fizice, documentul ce dovedeşte calitatea de asigurat fără plata contribuţiei şi referatul aprobat de conducătorul unităţii fiscale.
d) „Procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligaţiilor fiscale în baza art.5 din Legea 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale şi a prevederilor Legii 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anuite categorii de persoane fizice”. Listele cu obligaţiile fiscale ce fac obiectul anulării individualizate sunt verificate de către compartimentul de specialitate pentru a vedea dacă sumele au fost stinse în totalitate sau doar parţial. Dacă se regăsesc sume nestinse integral sau parţial, atunci compartimentul de specialitate va reflecta aceste obligaţii fiscale în coloane noi adăugate la liste. În cazul Legii 225/2015, lista se completează cu sumele integrale care fac obiectul anulării într-o coloană nouă. Referatul de aprobare a anulării este întocmit de acelaşi compartiment de specialitate iar în urma acestuia se eliberează şi Decizia de anulare a obligaţiilor fiscale care va fi comunicată contribuabilului. Cei ce au achitat aceste contribuţii pentru care Legea 225/2015 prevede anularea vor avea dreptul să-şi recupereze sumele depuse.
De asemenea, prin OPANAF 2202/2015 sunt aprobate modelele pentru:
- Decizia de impunere anuală pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate;
- Formularul „Decizie de anulare a obligaţiilor fiscale”.
Pentru mai multe explicaţii puteţi apela la serviciile unui consultant, folosind formularul de contact .
Sursa foto: pixabay
Leave a Reply