Adevărul despre impozitul pe venit în industria IT – modificări ale ordinului 217/2015
Conform noului Ordin nr 217 / 4172 / 1348 / 835 / 2015 publicat în Monitorul Oficial din 30.07.2015, se remarcă “APARENT” unele clarificări care pot fi în avantajul celor care activează în acest domeniu.
Spunem “APARENT” pentru că, în realitate, responsabilitatea stabilirii eligibilităţii salariatului care beneficiază de deductibilitatea taxelor pe venit revine angajatorului privind încadrarea personalului salariat în categoriile de angajaţi cu deducere de impozit pe venit.
Modificările notabile ale ordinului sunt următoarele:
(Text de lege) “Art. 1.(1) Angajaţii operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României în conformitate cu legislaţia în vigoare, al căror obiect de activitate include crearea de programe pentru calculator (cod CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), precum şi angajaţii persoanelor juridice române de drept public beneficiază de scutirea de impozit pe veniturile din salarii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
c) deţin o diplomă acordată după finalizarea unei forme de învăţământ superior de lungă durată sau deţin o diplomă acordată după finalizarea ciclului I de studii universitare de licenţă, eliberată de o instituţie de învăţământ superior acreditată, şi prestează efectiv una dintre activităţile prevăzute în anexă;”
Adnotări şi explicaţii:
Diferenţa reală între cele două acte normative o reprezintă eliminarea anexei nr 2 din vechiul Ordin care enumera Specializările Facultăţilor pentru care salariaţii care le-au absolvit puteau beneficia de scutirea de impozit pe venit.
Prin noul Ordin, eliminarea impozitului pe venit ESTE PERMISĂ pentru orice absolvent de studii superioare însă cu menţiunea că trebuie să presteze EFECTIV activităţi de creaţie a programelor de calculator, conform anexei 1).
Sintagma “prestează efectiv activităţi de creaţie” elimină, în cele din urmă, dreptul de a beneficia de deductibilitatea impozitului pe venit pentru salariaţii care participau până în prezent la proiecte de tip creaţie de programe de calculator dar activitatea lor nu era de creaţie ci, mai degrabă, de utilizare a unor programe existente sau în domeniul tehnico-administrativ adiacent unui departament de creaţie sau dezvoltarea unor aplicaţii existente.
În cele din urmă, legiuitorul elimină posibilitatea angajatorului de a putea interpreta legislaţia în favoarea angajatului beneficiar de eliminarea impozitului pe venit, doar pentru că dobândeşte o calificare menţionată în trecut de ordinul modificat sau este ataşat unui departament de creaţie a programelor de calculator fără a se implica efectiv în lucrări creative.
(Text de lege) “Art 2 – Activitatea de creaţie de programe pentru calculator, în sensul prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, reprezintă prestarea efectivă a uneia dintre activităţile de creare de programe pentru calculator corespunzătoare ocupaţiilor specifice menţionate în anexă. “
Adnotări şi explicaţii:
Legiuitorul pune mai mult accent pe “prestarea efectivă a uneia dintre activităţile de creare de programe pentru calculator” definind astfel, în mod concret, activitatea care beneficiază de prevederile ordinului şi criteriul de bază de încadrare a angajatului ca fiind eligibil pentru deducerea impozitului pe venit.
(Text de lege) “Art. 3. (1) Documentele justificative care sunt necesare la încadrarea persoanelor scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, conform ocupaţiilor specifice prevăzute în anexă, sunt:
d) copia legalizată a diplomei acordate după finalizarea studiilor în învăţământul universitar de lungă durată, însoţită de copia legalizată a foii matricole sau, după caz, a suplimentului la diplomă, respectiv copia legalizată a diplomei acordate după finalizarea ciclului I de studii universitare de licenţă, însoţită de copia legalizată a suplimentului la diplomă, respectiv copia legalizată a atestatului de echivalare a diplomei, eliberat prin structurile Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene; ”
Adnotări şi explicaţii:
Observăm deschiderea aplicabilităţii deducerii ordinului pe teritoriul României, însă pentru orice cetăţean European, dacă acesta prezintă un atestat de echivalare a diplomei de calificare. Se adaugă astfel posibilitatea încadrării de către angajatori români şi a salariaţilor străini în programul de deducere a impozitului/taxelor pe venit, dacă aceştia fac parte din Spaţiul European.
De apreciat că deductibilitatea impozitului pe venit se aplică cetăţenilor români şi europeni care desfăşoară activităţi de creaţie a programelor de calculator pe teritoriul României, în companii care au domeniul de activitate încadrat cu codurile CAEN, enumerate de ordin.
De reţinut că nu beneficiază de deductibilitatea impozitului pe venit salariaţii încadraţi de un angajator român, sau care desfăşoară activitate în România, dacă acesta este detaşat şi desfăşoară activităţi lucrative, fie şi de creaţie soft, pe teritoriul altei ţări. Aplicarea ordinului este limitată teritorial. Pe perioada detaşării sau delegării în străinătate salariatul nu beneficiază de deductibilitatea impozitului pe venit. Ordinul are aplicabilitate pe teritoriul României.
FOARTE IMPORTANT de luat în consideraţie:
Ordonanţa transferă responsabilitatea aplicării corecte a conţinutului său angajatorului şi reprezentantului său legal.
(Text de lege) Art 3 lit g) – comanda internă, aprobată de organul de conducere abilitat al angajatorului, care să ateste procesul de creaţie de programe pentru calculator;
Adnotări şi explicaţii:
Legiuitorul solicită angajatorului beneficiar să lanseze, pe semnătură, procesul de creaţie a programelor de calculator. Astfel, angajatorii îşi asumă responsabilitatea lansării unui proiect şi formării unei echipe de programatori care fac lucrări de creaţie de programe de calculator şi care beneficiază de deducerea impozitului pe venit.
În realitate, angajatorul este cel care are de suferit deoarece el este cel care a redirecţionat plata impozitului pe venit către angajat şi nu către Bugetul de stat.
În cazul unor rectificative ale statului de plată, veniturile salariaţilor vor fi în final mai mici sau angajatorul este cel care va trebui să compenseze diferenţa de venit şi plata impozitului.
În cazul unor situaţii în care se identifică faptul că salariatul a beneficiat în mod nelegal de deducerea impozitului pe venit şi angajatorul nu a virat către bugetul de stat valoarea acestuia, se vor calcula retroactiv şi penalităţi pentru plăţi neefectuate la timp către buget.
(Text de lege) Art 3 alin 4) – Încadrarea unei persoane în categoriile de activităţi sau de ocupaţii, în scopul beneficierii de scutirea de impozit pe veniturile din salarii prevăzută în Legea nr. 571/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, constituie responsabilitatea angajatorului.
Adnotări şi explicaţii:
Aşadar, prin analiza aprofundată a acestui text de lege observăm că Angajatorul este cel care poartă responsabilitatea în cazul în care legea nu este aplicată corect, fiind singurul care VA SUPORTA consecinţele.
În vederea aplicării corecte a ordinului este necesar să poţi demonstra, ca Angajator, faptul că salariaţii care beneficiază de deducere de impozit chiar prestează în realitate activităţi de creaţie şi proiectare / programare software.
Sursa foto: jaypeegreen
Leave a Reply