Realizarea inventarului în 2015
Inventarierea este operaţiunea prin care, în anumite situaţii cheie pentru societate în care se doreşte cunoaşterea valorii patrimoniului, aceasta se poate determina prin evaluarea elementelor de activ şi pasiv. Fie că este vorba de debutul activităţii societăţii, de sfârşitul exerciţiului financiar sau de închiderea activităţii, realizarea inventarului este obligatorie. De asemenea, inventarierea se poate desfăşura şi în alte situaţii excepţionale, cum ar fi:
- Schimbarea persoanei responsabile de gestiune sau a modului de organizare a gestiunii;
- Existenţa unor suspiciuni de neregularităţi în gestiune (plusuri sau minusuri);
- Când inventarul este solicitat de organele statului.
Inventarierea la sfârşitul anului 2015
În cazul imobilizărilor (necorporale sau corporale), inventarul se face prin verificarea existenţei acestora şi a titlurilor de proprietate asupra lor. Noutatea la capitolul inventarierii imobilizărilor este dispariţia contului de imobilizări necorporale în curs. Stocurile şi disponibilităţile se inventariază prin numărare sau măsurare şi prin verificarea conturilor bancare pe baza extraselor de cont.
Trebuie acordată atenţie faptului că OMFP 1802/2014 a adus în contabilitate mai multe conturi noi, printre care cel de Investiţii imobiliare (215), cele legate de reevaluarea imobilizărilor (1175, 655, 755) sau cele de stocuri de natura produselor agricole. Conturile pentru produsele agricole vor participa la procesul de inventariere, respectând regulile aferente fiecărei clase şi adaptându-se riscurilor naturale la care sunt supuse elementele. În cazul stocurilor pentru care s-au primit reduceri comerciale, se pot corecta costurile de achiziţie în funcţie de reducerile primite. Creanţele şi datoriile se evaluează în 2015 prin excluderea avansurilor acordate sau primite, pe motiv că acestea nu pot fi clasificate ca fiind monetare. Un expert contabil dintr-o firmă de contabilitate va cunoaște întotdeauna cele mai noi aspecte ale legislaţiei şi aplicării ei în practica zilnică a contabilităţii.
Nu uitaţi de faptul că, în contabilitate, inventarierea presupune respectarea principiului prudenţei, fără a supraevalua veniturile sau a subevalua cheltuielile. Mai trebuie să ţineţi seama de faptul că Registrul inventar ce se completează la sfârşitul inventarului, când se cunoaşte situaţia conturilor din bilanţ, nu va mai avea regim de înregistrare din punct de vedere fiscal.
Sursa foto: pixabay
Leave a Reply