Evaluarea riscurilor de accident
Ce este evaluarea factorilor de risc?
În primul rând, evalurea riscurilor este o obligaţie legală a angajatorilor. Conform prevederilor Legii Securităţii şi Sănătăţii în Muncă, angajatorii din România trebuie să deţină o evaluare a factorilor de risc profesional pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale.
Cine poate face lucrări de evaluare a riscurilor?
Serviciile de evaluare a riscurilor profesionale pot fi exercitate numai de către prestatori de servicii care deţin un certificat de abilitare, eliberat de Inspectoratul Teritorial de Muncă (click aici – Model certificat de abilitare). Nivelul de pregătire pentru evaluatorii autorizaţi este cel postuniversitar în cadrul unei facultăţi tehnice acreditate. Pentru a putea presta servicii de protecţia muncii în calitate de serviciu extern de prevenire, autorizat, personalul autorizat necesită o experienţă minimă de 5 ani în domeniul serviciilor de securitate în muncă.
În ce domenii este necesar să evaluezi riscurile de accident?
Conform legislaţiei aplicabile din România, pentru orice domeniu de activitate indiferent de ramură, activitatea de evaluare a factorilor de risc profesional specifici mediilor de muncă în care se execută sarcini şi activităţi de către angajaţi cu ajutorul unor mijloace/utilaje/substanţe, este obligatorie. În urma evaluărilor de risc, rezultă planul anual de prevenire şi protecţie ce va fi aprobat de angajator sau reprezentantul legal.
La ce folosesc evaluările de risc?
Evaluarea factorilor de risc reprezintă un instrument prin care angajatorul şi salariaţii apelează la un specialist în domeniul securităţii în muncă, pentru a identifica riscurile de accidentare, gravitatea efectelor posibile în urma expunerii angajaţilor la riscuri cât şi măsurile necesare pentru a putea preveni riscurile sau a diminua urmările în caz de accident.
Sursa foto: safety-cartoons
Leave a Reply