Legea 70/2015 – Disciplină financiară sau limitări excesive?
Legea nr. 70/2015 a fost aprobată de Legislativ în data de 2 aprilie 2015 şi publicată în Monitorul Oficial nr.242 din 9 aprilie 2015. Aceasta a intrat în vigoare 30 de zile mai târziu, adică, începând cu data de 9 mai 2015 şi a abrogat OG nr. 15/1996 ce reglementa anterior plăţile în numerar.
Ce înseamnă Legea 70/2015
Legea 70/2015 reglementează operaţiunile de încasări/plăţi în numerar efectuate pe teritoriul României de către:
- persoane juridice;
- liber profesionişti;
- persoane fizice autorizate;
- întreprinderi individuale;
- întreprinderi familiale;
- persoane fizice ce exercită activităţi independente;
- alte asocieri şi entităţi cu sau fără personalitate juridică;
- entităţi non-profit.
De asemenea, această lege stabileşte regulile pentru încasări/plăţi efectuate şi:
- între persoanele fizice;
- între agenţi economici şi persoane fizice, reprezentând contravaloarea livrării de bunuri/prestări servicii, împrumuturi, dividende şi alte forme de finanţare.
Prevederile nu se aplică numai tranzacţiilor efectuate în lei, ci şi pentru operaţiuni de încasări/plăţi efectuate pe teritoriul României în valută. Conversia de monedă se face la cursul valutar publicat de BNR la data efectuării operaţiunii de încasare sau plată.
Plafoane zilnice
Operaţiunile de încasări/plăţi se pot face sub incidenţa următoarelor plafoane:
- Încasări de la o persoană dintre cele menţionate mai sus în limita unui plafon de 5.000 lei/zi;
- Încasări ale magazinelor cash & carry în limita zilnică a 10.000 lei/persoană;
- Plăţi către magazinele cash & carry de maximum 10.000 lei;
- Plăţi de 5.000 lei/persoană/zi, în limita unui plafon total de 10.000 lei/zi;
- Plăţi din avansuri spre decontare în limita plafonului de 5.000 lei/zi pentru fiecare persoană ce a primit avansuri spre decontare.
Dacă o entitate are organizate mai multe casierii, plafoanele prevăzute la subpunctele 1) şi 2) se urmăresc pe fiecare casierie în parte. Sucursalele şi alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie şi/sau cont deschis la o instituţie de credit, aplică în mod corespunzător toate aceste prevederi.
Excepţiile Legii 70/2015
Legea 70/2015 nu se aplică pentru:
- depunerea de numerar la instituţii de credit, unităţi prestatoare de servicii de plată autorizate de BNR, automate de încasări în numerar;
- operaţiuni prin instituţii emitente de monedă electronică autorizate de BNR;
- plata în numerar a impozitelor, taxelor, contribuţiilor, amenzilor, către bugetele statului prin intermediul instituţiilor abilitate;
- operaţiunile de încasări/plăţi din unităţi de schimb valutar;
- încasări/plăţi la instituţii financiare nebancare, incluse fiind şi casele de amanet;
- plata salariilor şi a altor drepturi ale personalului, precum şi alte operaţiuni de plăţi efectuate către persoanele fizice, altele decât cele reprezentând contravaloarea unor achiziţii de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanţe sau alte drepturi şi restituiri de împrumuturi sau alte finanţări;
- plata cheltuielilor de deplasare în interes de serviciu, însemnând plata transportului, a diurnei, a indemnizaţiei şi a cazării pe timpul deplasării, precum şi a cheltuielilor neprevăzute în limita sumelor cuvenite, efectuate în acest sens;
- încasări/plăţi la operatori de jocuri de noroc.
Pentru a putea prezenta operaţiunile fragmentate interzise, trebuie să le definim mai întâi.
Încasare fragmentată – reprezintă fracţionarea sumei de încasat în mai multe tranşe, pentru a evita plafonul de încasare în numerar stabilit prin lege.
Plată fragmentată – este fracţionarea sumei de plată în mai multe tranşe, pentru a evita plafonul de plată în numerar stabilit prin lege.
Conform art.3 sunt interzise următoarele operațiuni fragmentate:
- Încasări fragmentate în numerar către furnizorii de bunuri şi servicii pentru facturile a căror valoare este mai mare de 5.000 lei şi, respectiv, 10.000 lei în cazul magazinelor cash & carry;
- Fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau prestare de servicii cu o valoare mai mare de 5.000 lei şi, respectiv, 10.000 lei pentru magazinele cash & carry;
- Plăţi fragmentate în numerar pentru furnizorii de bunuri şi servicii pentru facturile cu o valoare mai mare de 5.000 lei, respectiv 10.000 lei;
- Încasări fragmentate cu o valoare mai mare de 10.000 de la o persoană;
- Fragmentarea tranzacţiilor reprezentând cesiuni de creanţe, primiri de împrumuturi sau alte finanţări sau fragmentarea unei livrări de bunuri/prestări de servicii cu o valoare mai mare de 10.000 lei.
În cazul facturilor stornate, aferente bunurilor returnate sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 5.000 lei, respectiv 10.000 lei pentru magazinele cash & carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuată astfel: 5.000 lei, respectiv, 10.000 lei în numerar, iar sumele care depăşesc aceste plafoane pot fi restituite numai prin instrumente de plată fără numerar.
Plafoane pentru persoane fizice
Încasările în numerar efectuate de entităţi de la persoane fizice, reprezentând contravaloarea livrării de bunuri sau a prestării de servicii, cesiuni de creanţe, primiri de împrumuturi sau alte finanţări se pot efectua în limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/persoană. Este interzisă fragmentarea tranzacţiilor şi operaţiunilor de la aceste persoane cu o valoare mai mare de 10.000 lei. Excepţie fac plăţile în rate stabilite printr-un contract de vânzare-cumpărare cu plata în rate, conform legii.
Plăţile în numerar efectuate de entităţi către persoane fizice, reprezentând contravaloarea unor achiziţii de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanţe sau alte drepturi şi restituiri de împrumuturi sau alte finanţări se pot face în limita plafonului zilnic de 10.000 lei/persoană. Este interzisă fragmentarea plăţilor în numerar către o persoană pentru tranzacţiile mai mari de 10.000 lei.
În cazul nerespectării angajamentelor de prestare de servicii către persoanele fizice sau în cazul returnării de bunuri de către persoanele fizice, restituirea sumelor aferente se poate efectua în numerar în limita de 10.000 lei, sumele restante urmând a fi restituite numai prin instrumente electronice de plată. Restituirea se poate face integral în numerar, indiferent de valoare, doar dacă persoanele fizice declară pe propria răspundere că nu mai deţin un cont bancar în care s-ar fi putut efectua tranzacţia.
Operaţiunile de încasări/plăţi în numerar între persoanele fizice sunt limitate la 50.000 lei/tranzacţie. Excepţie fac operaţiunile de încasări/plăţi efectuate prin unităţi prestatoare de servicii de plată autorizate de BNR sau autorizate în alt stat membru al UE şi notificate de BNR în urma transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri, a prestării de servicii, dar şi acordarea şi restituirea de împrumuturi.
Nerespectarea regulilor menţionate constituie o contravenţie şi atrage după sine o sancţiune:
- 10% din suma încasată/plătită care depăşeşte plafonul, dar nu mai puţin de 100 lei;
- amendă cuprinsă între 3.000 – 4.500 lei.
Legea 70/2015 modifică OUG 193/2002 privind sistemele moderne de plată, limitând comisioanele interbancare la 0,2% din valoarea operaţiunilor efectuate prin cardurile de debit şi, respectiv, 0,3% pentru cardurile de credit. Aceste reglementări vor intra însă în vigoare la un an distanţă de la data publicării legii.
Organele ANAF şi ale MFP, precum şi unităţile subordonate acestora (cum ar fi Direcţia Generală Antifraudă) sunt cele ce efectuează constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor.
Sursa foto: pixabay
Leave a Reply